2010-12-03
 20:36:25

Jenny berättar..

Nu ska jag berätta , hela den sanna sanningen om min dåvarande och nutida vardag, vad mina föräldrar sa, vad omgivningen tyckte och vad som egentligen skedde under de första veckorna.

Som ni alla nog vet, så var sommaren detta år väldigt hot! om man säger så! Så stekhett att man knappt kunde vara ute i solen förens man såg ut som en bränd tomat. Mathias o jag och mathias kompis Albin var o bada mkt vid en brygga i skinnskatteberg, jag trodde att jag av all värme och allt badande blev så himla trött. vi badade o jag drog hem och sov, och sov och sov. Mathias tittade på mig med respekt och sa, jenny.. vi tar grav-test när vi kommer hem från skinnsberg. Och de gjorde vi. Där hemma i Mathias lägenhet satt jag med hopp om att de skulle bli två streck på stickan. Helt plötsligt visar de två streck och jag skriker på mathias att han ska skynda sig, o han trodde att jag skulle ha hjälp att få upp förpackningen till grav-asken eller något. O där stod vi, o tittade på varann. Med trosorna neddragna hoppade jag högt och mathias o ja skrattade. Det var en otroligt upplevelse. 

Men... vad skulle våra föräldrar säga, .. vad skulle kompisarna tycka, hur skulle vi göra med skolan och skulle vi verkligen klara ett barn?

Våra föräldrar sa : (blivande mormor - Maria,) Hon menade på att vi inte hade vuxit upp än och att vi kanske skulle vänta. Men att hon stod på våran sida vad som än skulle hända. Hon menade också på att en abort skulle vara de rätta för oss. Men hur mycket hon hade de påståendet så sket jag och mathias i det och ville leva vårat liv. (blivande farmor - Pia,) - Hon menade också på att en abort var bra. Och att vi var alldes för unga för att skaffa barn. Vilket gjorde mig och mathias arga, eftersom vi hade hört de från både min och mathias mamma. Men vi brydde oss fortfarande inte, utan vi ville att våran framtid skulle komma när den ville (då menar jag i vilken ålder vi än var i)
Varken Mathias eller jag har kontakt med våra pappor på de sättet att vi snackar med de, Mathias pappa bor i Thailand och min har jag ingen kontakt med. Så vi har inte snackat med de, men de jag vet är att min pappa ville att jag skulle göra en abort utan tvekan!

Våra kompisar sa : Om jag ska vara helt ärlig, så har jag inga "äkta" vänner, utan bara skit vänner som ofta sviker i de stunder som man mest behövt de eller så har de skvallrat. Så vi har mest hört från mathias vänner om vad de tycker och jag tror att de max två stycken som har sagt att vi varit för unga och resten har sagt grattis. O ju högre vecka jag går in i , så blir vännerna till mathias mer nyfikna o liksom vill börja veta mer om oss och bebisen. Så från mathias kompisars sida om man säger så, så har vi fått mycket positiva åsikter ! 

Hur jag/mathias ska göra med skolan: Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra med skolan, Jag har fått höra att man kan när man redan är 16 år , skriva in sig på arbetsförmedlingen och sedan söka små-jobb där , men bara om man inte går i skolan. Jag tror faktiskt att de är rätta vägen för mig, att inte gå gymnasiet över huvudtaget. För sedan jag vart liten har jag varit skoltrött, och nu när jag går i 9an har jag kanske varit i skolan en månad totalt! så jag har inte haft motivation för att klara av något. utan jag har helst skiti i allt o sedan tagit de som de kommer, vilket egentligen är fel! Men eftersom de här med skoltrött varit med mig hela mitt liv, så är de inge konstigt och nytt för mig. Men när jag väl är i skolan så gör jag de jag ska göra. Mathias ska gå ut gymnasiet, han går sista året på gym. och han klarar det , hoppas jag! Sedan kommer han skriva in sig på arbetsförmedlingen och försöka söka jobb där. Sen vet jag inte så mycket mer om vad varken han eller jag ska göra efter de.

kommer vi verkligen klara ett barn? : Jag tror att jag o mathias kommer klara ett barn, trotts att många inte håller med oss överhuvudtaget! men med allt stöd av alla runt om kring oss så tror jag faktiskt att vi kommer bli en stark familj, vi tre! 

Hur ser min och mathias ekonomi ut nu? : Mathias får sitt , underhåll o studiebidrag. Jag får mitt barnbidrag- eftersom jag är 15.  Så totalt har vi ungefär 2500 i månaden. Vilket vi båda klarar oss bra med. Och med de pengarna gör vi faktiskt ganska mycket, och trotts de så finns de pengar över. Jag och mathias delar inte upp att han får göra av med sina pengar o jag mina, utan vi betalar varandra. så behöver mathias något , tex. underkläder elr vad som helst annat, så betalar jag om jag har pengar och man till mig. Men de beror på vad de konstar.

De första veckorna som gravid : de första veckorna som gravid, Var rent av FÖRJÄVLIGA! jag spydde som en gris i ungefär 1-5 veckor och sedan mådde jag illa för de mesta. Nu klarar jag allt, till o med fet mat, som jag inte klarade av i början. Nu har jag bara ont i ryggen, huvudet och sen sover jag väldigt dåligt. Men de bästa av allt just nu, är att bebisen sparkar och har de roligt inne i magen. Ibland sparkar den så hårt att man får ont. O när Mathias kramar och pussar o pratar med magen så vaknar bebisen till liv och sedan sparkar den för att han också ska känna! hur mysigt som helst :) hihi.



Så.. nu tror jag att jag har berättat de mesta, Mathias och jag tänkte ha en frågestund nu någon gång i veckan, är det något som ni undrar, skriv då din fråga så svarar vi på alla frågor som ställs i veckan! / Kram Jenny


Matilda
PUBLICERAT: 2010-12-04, 17:51:12

Vad modigt av dig att vara så här ärlig och berätta allt! Jag har en fråga till angående er ekonomi, ni bor hemma hos någon av era föräldrar va? Hur ska ni göra med större inköp till bebisen som faktiskt kostar mycket pengar, har ni sparade pengar också?



Kram!


Mikkiiiz
PUBLICERAT: 2010-12-04, 18:07:02

Jag tycker du är en stark tjej :) Jag vet att du kommer bli en toppen mamma lika att mathias kommer bli en skit bra pappa:) jag vill faktiskt bara säga lycka till o hoppas allt kommer gå bra:)


Cornelia
PUBLICERAT: 2010-12-05, 10:35:13


cornelia
PUBLICERAT: 2010-12-05, 10:37:03 | URL: http://nelliethefrog.devote.se

Jenny... jag har aldrig svikit dej när det gäller att du ska ha barn, jag ser mer upp till dig! jag vet att vi inte har sätt på hur många år som helst....:/ och det är ju tråkigt :( Men du ska veta att jag alltid finns för dej jen!<3


Emilia
PUBLICERAT: 2010-12-05, 13:48:03

Kommer ni flytta så fort ni får chansen? Ska mathias gå klart skolan?


Sergia
PUBLICERAT: 2010-12-19, 17:51:37 | URL: http://amasifuen.webblogg.se/

Jag känner igen mig mycket hos dig!

Att du inte har några äkta vänner osv... Samma sak vare med mig..

Men du ska inte lyssna på vad folk tycker och tänker det är inte lixom de som väntar barn och ska uppfostra ungen utan du ! .. Och om att man inte ska klara för att man är ung det är skit snack ! alla kan klara det bara om man har viljan.. Hoppas verkligen det går jätte bra för er


Emmet
PUBLICERAT: 2011-01-06, 11:10:25

Har ni kollat upp hur mycket barngrejer, blöjor och allt annat man ska ha till en bebis kostar? Eller ska ni leva på era mammor? Barn överlever tyvärr inte på bara kärlek och att ni möjligtvis ska leva på era mammor visar på en otrolig omognad! Jag tror verkligen inte ni är mogna för detta, tänk att det är en ny INDIVID som ska växa upp! En ny människa! Du har ju inte ens tänkt hur du ska göra med skolan? Klarar man inte 9an borde man definitivt inte skaffa barn hur som helst.


Åsa
PUBLICERAT: 2011-01-10, 02:38:14

Hej! Tänkte tipsa dig om "gåvor" som du kan beställa som är helt gratis att hämta ut! Gjorde det när jag väntade barn! fick sprumpor och barnskiva och lite sådan!



Här är några länkar med "gåvor" som du kan hämta ut :)



http://www.babybox.se/?partner=BABYPROFFSEN



http://www.barnenshus.se/baby.html



http://www.libero.se/Pages/Club/Default.aspx?id=25825&gclid=CN-1l72_rqYCFcOJDgodjRBf2A



http://www.minbebis.com/gravidpaket.html



Lycka till med bebis :)








Therese
PUBLICERAT: 2011-01-10, 16:39:29

Hur gammal är Mathias? :)


Anonym
PUBLICERAT: 2011-02-08, 09:41:39

Ska följa din blogg, du verkar vara en intressant tjej, men 2500 kr i månaden + ett barn hmmm, det kommer ni nog inte långt med


Ronya
PUBLICERAT: 2011-02-09, 15:03:02 | URL: http://bulanbebis.blogg.se/

hejsan min latsas mamma vantar ocksa barn i Mars.

Lust att snacka lite igten bloggen?



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: